Monday, May 31, 2010

Sedia menerima komen dan kritikan

Sedia menerima komen dan kritikan dengan hati yang terbuka..

Tak kira la sape pon dan di mana pon..

Di tempat keje :
Bos, manager, staff, client
Manager tegur staff, staff komen management..
Terima la komen dengan hati yang terbuka dan masing2 boleh memperbaiki kesilapan.

Di rumah:
Suami, isteri dan anak
Suami tegur isteri, isteri tegur suami, mak ayah tegur anak
Terima la teguran dengan positif, kerana ia salah satu cara untuk mengharmonikan rumahtangga.

Di shopping compleks or di premis perniagaan:
Pelanggan
Pelanggan komen servis tak bagus..
Terima la komen itu untuk memperbaiki mutu perkhidmatan..

Yang kena komen..terima dengan hati yg terbuka..


Ape2 pon nak komen, nak tegur and nak kritik, perlu ada cara, kena dengan tempatnya..
Jangan pula memaki hamun..meninggi suara..kerana manusia ade perasaan, perlu dihormati...

Oleh itu tegur dan komen la menggunakan akal, jangan mengikut perasaan..

Kerana sesuatu kritikan itu boleh menjatuhkan seseorang dan juga boleh memotivasikan seseorang..

~Sekian~

0 comments: